Varför är du så trött hela tiden…?

Portrait of exhausted office workerMånga av oss är så trötta på att vara trötta. Tröttheten som förlamar, som effektivt förhindrar initiativ till roliga aktiviteter, som sänker relationer, som jagar iväg den sista sexlusten som eventuellt fanns därhemma, som gör att vi inte riktigt har tillgång till oss själva, som skapar sorg.

När våren kommer efter en lång vinter vill man vara pigg direkt och kunna ta tillvara på all härligt som händer. Men den här perioden på året kan vara ännu mer krävande med allt som ska tryckas in på bara några månader innan mörkret lägger sig igen.

Det finns otroligt många skäl till att du känner dig trött. Vårt hormon- och signalsubstanssystem dansar en komplicerad dans och när den är i otakt får vi en massa konstiga symtom. Inte ens jag själv kan hitta alla lösningar när jag är för trött, man behöver ofta hjälp att förstå av någon utomstående som ser dig med andra ögon.

Här är några skäl till att du kan känna dig trött:

  • Ren uttråkning
  • För stökigt eller oharmoniskt i hemmet
  • Brist på signalsubstansen dopamin
  • Du är rätt person men på helt fel arbetsplats
  • För mycket jobb, för lite jobb
  • Klimakterieprocessen tar mycket kraft
  • Ständig värk skapar en tung förlamande trötthet
  • Oro, att aldrig ha lediga tankar, negativa tankar som kan vara för låg självmedkänsla
  • Sorg över en förlust av något slag
  • En partner eller nära anhörig som tar för mycket av din energi
  • För lite egentid att göra precis det du själv vill
  • Sömnstörningar
  • Näringsfattig mat och låg näringsstatus i kroppen, kroppen kan inte självläka
  • Du äter saker du egentligen inte tål – No 1: gluten, mjölkprodukter, socker
  • För lite motion – energi skapas bäst av rörelse i någon form
  • För mycket och för nedbrytande träning
  • Många års stress som sänkt kortisolnivån i kroppen, du orkar knappt upp när väckarklockan ringer, du somnar i TV-soffan på kvällen
  • Pollenallergi blir man otroligt trött av
  • För lågt ferritinvärde i blodet – uttömda järndepåer
  • En underfungerande sköldkörtel
  • Medicinbiverkningar – finns det något du kan minska eller sluta med
  • D-vitamin brist eller andra vitamin/mineral brister
  • Brist på coenzym Q10

Listan kan dubbleras… Som min klient pratar vi om hela din hälsosituation. Jag har lång erfarenhet som  kost- och näringsrådgivare på senare år med specialisering på kvinnohälsa och hormoner. Men jag har ännu ett ben att stå på och det representarar beteendevetande. Jag ser dig på ett nytt sätt, jag lirkar och frågar och föreslår. Det du är medveten om det kan du ändra på, i annat fall blir det svårt.

Det här inlägget postades i Bioidentiska hormoner, Familj, Kost & Näring, Livskompetens, Signalsubstanser, Sköldkörtel, Sömn, Stresshormoner. Bokmärk permalänken.